1394/11/3 شنبه
شرایط عمومی پذیرش انواع مخاطبان مرکز ملی نوآوری صنایع خلاق دانشگاه پیام‌نور

از آنجا که مأموریت ذاتی مرکز ملی نوآوری صنایع خلاق دانشگاه پیام نور ، کمک به  توسعه کسب ‌و کارها از طریق نوآوری و تجاری‌سازی است، تیم‌ها، شرکت‌ها و مؤسساتی می‌توانند از خدمات مرکز استفاده کنند که در حوزه‌های زیر فعال باشند:
  • تجاری‌سازی نتایج پژوهش‌ها و دستاوردهای خلاق
  • ایجاد و توسعه کسب‌و‌کارهای نوآورانه و نوپا
  • خدمات تجاری‌سازی و پشتیبانی جهت رشد و توسعه واحدهای نوآور
  • لزوم نوآوری در حوزه های صنایع خلاق
  • وجود حداقل یک نیرو تمام وقت در واحدها شرکت‌های نوپا و دو نیروی تمام وقت در شرکت‌های رشد یافته

انواع مخاطبان و شرایط پذیرش آنها
با توجه به شرایط عمومی مخاطبین، آنها را می‌توان به پنج دسته زیر دسته‌بندی کرد:
۱- واحدهای نوآور
۲- شرکت‌های نوپا
۳- شرکت‌های رشدیافته
4- تأمین کنندگان خدمات
تعریف و نحوه پذیرش این مخاطبین در ادامه تشریح شده است.

۱) واحدهای نوآور
منظور از واحد نوآور، تیم‌های کارآفرینی دانشجویی و غیر دانشجویی علاقه‌مند به راه‌اندازی استارتاپ و توسعه کسب‌و‌کار هستند. برای دریافت حمایت‌های درنظر گرفته شده، تیم باید دارای یک ایده محوری و ترکیب آن متشکل از دانشجویان که حداقل دو دانشجوی دانشگاه پیام‌نور باشد. این دسته از مخاطبان در شتابدهنده مستقر و از خدمات آن بهره‌مند می‌شوند. پذیرش تیم‌های کارآفرینی دانشجویی بر اساس اساسنامه، آیین‌نامه‌ها و ضوابط مربوط به مرکز نوآوری انجام خواهد شد. شرایط اولیه و لازم برای تکمیل فرم ثبت استارتاپ جهت پذیرش در مرکز ملی نوآوری به شرح زیر است:
    • داشتن ایده محورى: ایده محورى، محصول یا خدماتی است که مى‌خواهید طى مدت استقرار در مرکز رشد ایجاد کنید یا توسعه دهید
    • نوآورى فناورانه: تحقق ایده محورى مستلزم نوآورى در حوزه صنایع خلاق باشد.
    • داشتن گروه کارى: حضور حداقل 80 ساعت، حداقل 1 نفر دانش‌آموخته یا دانشجوی مقطع کارشناسى (داراى تخصص مرتبط با ایده محورى) در گروه کارى ضرورى است. (توضیح: گروه کارى مى‌تواند یک هسته اولیه شرکتى باشد که در آینده نزدیک به ثبت خواهد رسید.)
    • خدمت سربازى: مسأله خدمت سربازى نباید مانعى براى اداره کسب و کار و فعالیت اعضاى اصلى گروه کارى باشد.
    • دانشجویان، فارغ التحصیلان و اعضای هیئت علمی دانشگاه در اولویت پذیرش هستند.

۲) شرکت‌های نوپا
این دسته از مخاطبان، شرکت‌های نوپایی هستند که برای تجاری‌سازی نتایج پژوهش‌های خود دارای ایده‌های تجاری مشخص هستند.  پذیرش این نوع از شرکت‌ها بر اساس «آیین نامه پذیرش مرکز ملی نوآوری» انجام می‌شود. این دسته از مخاطبان در مرکز ملی نوآوری مستقر و متناسب با ضوابط موجود، از خدمات مرکز بهره مند می‌شوند.
۱) شرط داشتن تیم: مرکز ملی نوآوری استارتاپ‌هایی را مورد پذیرش قرار می‌دهد که به صورت تیمی قصد فعالیت داشته باشند.(حداقل سه نفر بنیان‌گذار سهام دار در تیم باشند.) همچنین باید ۵۰ درصد از بنیانگذاران دانشجویان و یا فارغ التحصیلان دانشگاهی باشند.
۲) شرط وجود عضو فنی در تیم: موارد مربوط به امور فنی استارتاپ‌ها نظیر توسعه سایت یا اپلیکیشن، یا ابعاد فنی طرح‌های فنی- مهندسی بایستی توسط بنیان‌گذاران تیم انجام شود، در غیر این صورت مرکزملی نوآوری هزینه‌ای برای توسعه امور فنی در اختیار شرکتها قرار نمی‌دهد.
۳) حضور حداقل ۸۰ ساعت در ماه یک پرسنل جهت استفاده از فضای استقرار برای اعضای تیم امکان‌پذیر باشد. ۴) نمونه محصول اولیه (محصولی که حداقل کارکرد مدنظر را به صورت قابل مشاهده ارائه می کند)
5) داشتن طرح کسب و کار براى محصول: این طرح، علاوه بر تشریح ابعاد و ارزش علمى-فنى ایده محورى، اقتصادى بودن سرمایه گذارى بر روى آن را توجیه مى کند.
6) تاریخ ثبت شرکت: شرکت‌هایى مى‌توانند در این مرکز مستقر شوند که از زمان ثبت آنها بیش از 5 سال نگذشته باشد.
7) ارائه اساسنامه و روزنامه رسمی

۳) شرکت‌های رشدیافته
این دسته از مخاطبین، شرکت‌های رشد یافته‌ای هستند که مرحله راه‌اندازی کسب‌و‌کار و دوره رشد را پشت سر گذاشته، به بلوغ و پایداری نسبی دست یافته‌اند. این شرکت‌ها دارای مشخصات زیر هستند:
  • محصول دانشی: محصولی که واجد سطوحی از نوآوری باشد و به یکی از روش‌های تحقیق و توسعه و توسط شرکت ایجاد یا کسب شده است.
  • فروش محصول دانشی: شرکت از طریق فروش محصول دانشی خود به درآمدزایی مناسب و پایدار رسیده باشد. درآمدی که شرکت را از نقطه سر به سر گذرانده و به سودآوری رسانده باشد.
  • ساختار سازمانی: ساختار شرکت باید به بلوغ رسیده و منابع انسانی مناسب و لازم را داشته باشد.
  • حضور حداقل 80 ساعت در ماه 2 پرسنل مستقر جهت استفاده از فضای استقرار
پذیرش شرکت‌های رشد یافته بر اساس “آیین نامه پذیرش شرکت‌های رشد یافته مرکز ملی نوآوری ” انجام می‌شود. پس از بررسی اولیه و دارا بودن شرایط لازم و وجود ظرفیت استقرار، از نماینده شرکت دعوت می‌شود تا برنامه‌های خود را در حضور اعضای کمیته پذیرش ، ارائه نماید. برای دریافت اطلاعات بیشتر این خصوص و آشنایی با شرکت‌های پسارشدی مستفر در پارک، به صفحه شرکت‌های پسا رشد بروید.

4) تأمین‌کنندگان
تأمین‌کنندگان خدمات از نهادهایی هستند مانند شتابدهنده ها شرکت‌های تجاری، حقوقی، مالی و صندوق‌ها، که در فراهم کردن زمینه رشد شرکت‌های متکی بر نوآوری مؤثرند. منظور از این نهادها، شرکت‌ها یا مؤسساتی هستند که خدمات و فعالیت‌های آن‌ها می‌تواند مرتفع کننده نیازهای گوناگون واحدهای نوآورو زمینه‌ساز رشد و توسعه آنها باشد. این خدمات اعم از خدمات تجاری‌سازی، حقوقی، تأمین مالی، راهبری، مربی‌گری، رفاهی و … می‌باشد. شرکت‌های تجاری که در مرکز ملی نوآوری مستقر می‌شوند، باید از حجم قابل قبولی از فعالیت‌‌های تحقیق‌‌‌ و‌ توسعه‌، نوآوری و فناوری در زمینه فعالیت‌های واحدهای نوآور و شرکتهای نوپای عضو مرکز نوآوری برخوردار باشند. همچنین باید دارای توان مالی بالا، بازار بزرگ و ظرفیت جذب نوآوری باشند.
با توجه به ماهیت و نوع فعالیت تأمین‌کنندگان خدمات، پذیرش این واحدها متناسب با نیاز مرکز ملی نوآوری در ارتباط با تأمین خدمات و با تصویب کمیته پذیرش انجام خواهد شد. پس‌از بررسی اولیه و‌دارا بودن شرایط لازم، از نماینده واحد دعوت می‌شود تا برنامه‌های خود‌را در حضور اعضای کمیته پذیرش ، ارائه نماید.

  • فرم درخواست عضویت
  • معرفی تامین کنندگان در مرکز ملی نوآوری